dinsdag 19 november 2013

Bakken zonder pakjes - cake en koek


Al dagen zit hij in mijn hoofd, de Oud-Hollandse cake en koek van Koopmans. Een heerlijke cake met koekbodem. Op de reclame ziet hij er erg lekker uit. Enige nadeel: De cake komt uit een pakje. Daar houd ik niet zo van. Ik maak het liever zelf van bloem, boter, suiker en eieren. Dan weet ik precies wat er in zit. Ik heb even uitgezocht wat er in precies in de cake en koek zat en aan de hand daarvan heb ik mijn eigen recept gemaakt. 

Voor de cake en koek heb je nodig: ( Voor ongeveer 12 personen)

Cake:
150 gram boter op kamertemperatuur
150 gram witte basterdsuiker
150 gram zelfrijzend bakmeel
3 eieren
snufje zout
1 tl. vanille extract of pasta

Koek:
150 gram zelfrijzend bakmeel

75 gram boter op kamertemperatuur
50 gram lichtbruine basterdsuiker
1 tl. kaneel
1 el. melk
snufje zout

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 150 graden. Vet een cakeblik van 25 centimeter in. Doe er eventueel ook nog een bakpapiertje in.

Begin met het maken van het koekdeeg. Doe alle ingrediënten hiervoor in een kom en mix alles met een mixer tot het een geheel word. Druk het deeg egaal op de bodem van het bakblik. Zet dit vervolgens even opzij.
Maak dan de cake. Klop eerst de boter en de suiker luchtig. Dit duurt ongeveer 5 minuten. Doe er dan één voor één de eieren bij en de vanille. Zeef dan de bloem met het zout boven het ei-botermengsel en spatel dit erdoorheen. Doe het cakebeslag in het blik bovenop het koekdeeg en spreid het goed uit in het bakblik.

Bak de cake en koek in ongeveer 60 minuten goudbruin en gaar.

Eet smakelijk!

4 opmerkingen:

  1. Ziet er weer heerlijk uit Rebecca kan ik mij opgeven als volger van je blog krijg ik automatisch bericht als er weer iets nieuws op staat.
    Ga de link van je blog op die van mij zetten kunnen de bezoekers ook mee genieten van jou bakkunst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er lekker uit, ga ik binnenkort eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Dan kan ik hem ook eindelijk eens maken. Naomi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag gemaakt, ziet er heel goed uit, ik heb stoofpeertjes in de cake gestoken, morgen eens proefen

    BeantwoordenVerwijderen