zondag 29 december 2013

Hernhuttertjes


Vroegâh, toen ik nog een klein Rebeccaatje was ging ik op woensdagmorgen op de koffie bij mijn opa en oma. Mijn moeder, mijn zus, mijn broertje en mijn tante met neef en nicht kwamen ook altijd gezellig mee. Dan kregen we heerlijk wat te drinken met een lekker koekje erbij. Mijn oma kocht op de woensdagmorgenmarkt altijd een zak met een variatie aan koekjes. In die zak zaten onder andere Hernhuttertjes. Ik vond ze er altijd uitzien als een soort minitaartjes en hoopte altijd dat deze er nog in zaten als ik mocht kiezen! Mijn opa zei altijd dat dit 'dure' koekjes waren omdat er van de Hernhuttertjes het minste in de zak zaten.

Voor deze koekjes heb je een speciale bakvorm nodig. Helaas heb ik deze niet want het is erg lastig om hier aan te komen. Als goede vervanger bak ik ze een minicupcaketray. Het enige wat dan mist zijn de kartels in de zijkanten, maar voor de rest zien ze er hetzelfde uit en zijn ze net zo lekker.

Voor de hernhuttertjes heb je nodig: (ongeveer 40 stuks)

250 gram boter
150 gram witte basterdsuiker
snuf zout
300 gram bloem

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 150 graden en zet de cupcaketray klaar. Als je wil kun je ze invetten maar er zit zoveel boter in het deeg dat dit eigenlijk niet nodig is.

Doe de boter, suiker en zout in de kom van een keukenmachine en mix dit door elkaar.
Doe er vervolgens de bloem bij en mix dit er ook doorheen. Als het een geheel is geworden doe je het deeg in wat plasticfolie of een boterhamzakje en leg het deeg minimaal een uur in de koelkast. Snijd het deeg vervolgens in stukjes van ongeveer 15 gram en rol er balletjes van. Doe ze dan in de cupcaketray en druk ze goed in de vormpjes. 





Bak de hernhuttertjes in ongeveer 20 minuten goudbruin en gaar, draai de trays halverwege de baktijd een keer om.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Hernhuttervormpjes zijn op 3 adressen te koop, duurste is bijna 2,- goedkoopste 0,70,- p. st. Google op Hernhutter bakvorm.
    Heb ze zelf op een plaatje gelast, is gemakkelijker werken als los.

    BeantwoordenVerwijderen