woensdag 6 november 2013

Kaneelscones




Vorige week had ik een bakje clotted cream gekocht en de uiterste houdbaarheidsdatum kwam in zicht. Dan moeten er natuurlijk scones gebakken worden! Ik maak altijd gewone naturel scones maar deze keer heb ik wat anders gedaan. Ik vind het experiment goed geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar dus hierbij mijn recept.




Voor de scones heb je nodig:

250 gram bloem
3 tl. kaneel
50 gram boter
50 gram lichtbruine basterdsuiker
2 1/2 tl. bakpoeder
2 eieren
125 ml. karnemelk
1 a 2 el rietsuiker
snufje zout

Bereidingwijze:

Verwarm de oven voor op 220 graden.

wrijf de boter door de bloem en twee theelepels kaneel totdat het broodkruimels lijkt. Voeg dan een ei, de basterdsuiker en de bakpoeder toe en roer dit goed door elkaar. Doe de karnemelk erbij en mix roer dit erdoorheen. Als het een geheel is geworden stort je het op een met bloem bestoven werkvlak en kneed je het heel lichtjes door. Druk het deeg met je handen plat in een rondje met een dikte van ongeveer 1,5 centimeter. Snijd er dan acht punten uit en leg deze op de bakplaat. Kluts het tweede ei los in een kommetje met een snufje zout. Roer in een ander kommetje de suiker met de derde theelepel kaneel door elkaar. Smeer de bovenkant van de scones in met het ei en besprenkel ze vervolgens met de suiker. Bak de scones in ongeveer 12 minuten goudbruin en gaar.


2 opmerkingen: