zaterdag 21 december 2013

kerst - jamtaartjes


De kerstvakantie is begonnen. Nog een paar dagen te gaan en dan is het kerst! De eerste voorbereidingen heb ik al getroffen! Nog een paar dagen werken en dan ben ik lekker vrij op 24 en 25 december. Op de 24e duik ik lekker de keuken in om de laatste voorbereidingen te treffen voor het kerstdiner. Wil je nog iets lekkers maken wat niet al te moeilijk is en wat ook niet al te veel tijd kost, maar wat er wel heel feestelijk uitziet? Maak dan deze jamtaartjes!

Voor de jamtaartjes heb je nodig: (ongeveer 18 taartjes)

225 gram bloem
110 gram koude boter
80 gram poedersuiker
1 ei
snuf zout
jam naar keuze (ik heb vier vruchten gebruikt)
poedersuiker om te bestrooien

verder heb je nodig
ronde uitstekers (eventueel met een kartelrandje) van 6, 5 en 2,5 cm.
muffin/cupcaketray



Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 175 graden. vet een muffin/cupcaketray in met (gesmolten) boter

We beginnen met het deeg. Je kunt dit met de hand doen maar ik heb een keukenmachine gebruikt. Doe de boter, bloem en het zout in de keukenmachine en mix net zolang tot het op broodkruim lijkt. mix er dan de suiker doorheen en vervolgens het ei. Als het zich tot een geheel gaat vormen zet je de keukenmachine uit en kneed je het deeg even door elkaar. Doe het vervolgens in wat plasticfolie en leg het minimaal 30 minuten in de koelkast. 

Rol het deeg vervolgens uit tot ongeveer 3 mm. dik. Steek er 12 grote rondjes uit en leg deze in het bakblik. Leg vervolgens ongeveer 1 theelepel jam op deze rondjes. Steek dan 12 kleine rondjes uit het deeg en steek uit deze kleine rondjes nog kleinere rondjes uit Leg de rondjes met het gat erin op de jam. Je hoeft het niet aan te drukken! Zet het bakblik in de oven en bak de taartje in ongeveer 20 minuten goudbruin en gaar.




Haal ze na ongeveer 5 minuten uit het bakblik en laat ze op een rooster afkoelen. zeef er poedersuiker over als ze helemaal afgekoeld zijn. Op de foto zie je ook dat er ook poedersuiker op de jamvulling zit. Als je de taartjes even laat staan dan 'smelt' de suiker in de jam en zien ze er nog mooier uit!








2 opmerkingen:

  1. Je heb zeker een mooie keukenmachine;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die heb ik zeker maar die heb ik niet gebruikt bij het maken van deze koekjes. Toen had ik hem namelijk nog niet:)

      Verwijderen